زمینه و هدف: موفقیت عملکرد مالی شرکتها نیازمند بهرهگیری از ابزارهای قوی و مؤثری مانند: هوش کسبوکار، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی بهعنوان عوامل مثبتی است که میتواند آنها را در مکانیزه کردن کارهای آنالیز، تصمیمگیری، تدوین استراتژی و پیشبینی یاری رساند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی و با در نظر گرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی بود. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری خلیجفارس است و طبق فرمول کوکران؛ 97 نفر از کارکنان این شرکتها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای است که روایی و پایایی آن اندازهگیری شده است. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی شرکتها تأثیر دارند. نتیجهگیری: ایجاد و بهکارگیری هوش کسبوکار و یادگیری سازمانی با چاشنی نوآوری سازمانی؛ به مدیران در نحوه بهبود عملکرد مالی شرکتها در محیطهای پویا کمک میکند.